duminică, 3 mai 2020

Lectia de istorie cu Zosolino

Stateam si ma uitam cum vad vesticii istoria lumii si mai ales a Europei. Ma bazez aici pe hartile acelea in forma de video, care au in mare parte radacinile in cartile de istorie ale popoarelor din care fac parte autorii. Asa ajung sa-mi pun o intrebare: daca ungruii au disparut in jurul anului 1500 si ceva, cum au recucerit ei in cateva secunde dupa elibearea de turci a vechilor teritorii. Aaa, de fapt au fost Austriecii, care pe la 1700 si ceva, au scapat de turcaleti. Ba chiar din 1800 si ceva parca asa ii si zicea, Austro-Ungaria. Dar parca asta de prin 1870 si ceva. Ca stau tare rau la anii invatati la istorie. 

Asadar de fapt pana in 1918 aveam de discutat mai degraba cu austriecii, ca si acum de fapt, cand ne mai taie padurile. Las pe altii sa imi spuna cam cati ani am avut de fapt o Transilvanie sub forma autonoma. Ca e asa de incalcita treaba, ca ma apuca durerea de cap. Nu stiu ce mi-a venit mie asa de dimineata cu istoria, ca ma uitam de fapt la altceva si am ajuns sa scriu despre Ardeal, bine ca nu am scris si despre unirea de la 1918 care s-a infaptuit de fapt in 1920. Pana in 1940, doar 2 de ani am avut si noi de fapt o chestie numita Romania Mare, la care sincer, mai jinduiesc si eu. 

Ma mai gandeam cum ar fi o tara cu granita pe Dunare si Tisa, este ca ar fi misto? Doar ca etnic vorbind, e cam greu, asa ca mai bine ne ocupam noi de Romania asa cum este, ne mai luam poate Basarabia inapoi, ciuntita si ea de ucrainieni, rezolvam problemele cu Tinutul Secuiesc, pe urma mai vedem ce ramen de facut. 

O eroare care se face zic eu, bazata pe harta de mai jos, cu mult inainte de a fi Burebista sau Decebal. Tracii si Dacii sunt impartiti ca si cum ar fi separati, doar ca eu cred ca erau unii si aceiasi, asa se explica de fapt aromanii, ramasi razleti pe ici pe colo. Adica jn mintea mea vine cam asa, bazat pe limba, nu neaparat pe origine etnica [ ADN ]: de la greci in sus, erau tracii cu ale lor triburi, gen daci, geti si ce or mai fi fost. Partea de la sud de Dunare e repede cucerita de romani, asa ca raman tracii d ela nord, adica dacii. Care si ei dispar cumva transformandu-se in romani, dar pastrandu-si limba. Ca prea seamana ca sa nu rasara! 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu